
Asertywność
Asertywność to umiejętność wyrażania swojego zdania myśli i uczuć w taki sposób , by wykazać szacunek do praw innych osób. To zrównoważone zachowanie , które nie krzywdzi ani nadawcy ani odbiorcy.
Nie jest to cecha wrodzona, to umiejętność , którą warto rozwijać zwłaszcza w pracy bo od niej często zależy nasza efektywność , relacje z innymi i poziom stresu .
Najprościej można ją opisać jako złoty środek między uległością w rozumieniu rezygnacji z własnych potrzeb i opinii na rzecz innych i agresji wiążącej się z narzuceniem swojego zdania przy jednoczesnym ignorowaniu granic drugiej strony.
Czy brak asertywności szkodzi ?
Nadmierna uległość , unikanie wyrażania własnych opinii, nawet gdy są niezgodne z opiniami reszty pracowników, czy zgadzanie się na dodatkowe obowiązki często kosztem własnego czasu i zdrowia najczęściej prowadzi do przemęczenia, frustracji i spadku pewności siebie. Gdy trwa to przez dłuższy czas może doprowadzić do wypalenia zawodowego i utraty poczucia własnej wartości.
Jak mówić asertywnie ?
Asertywna odmowa nie wymaga długich tłumaczeń. Wystarczy krótko ale stanowczo wyrazić swoje szczere zdanie. Odmowa to nie atak, należy odmówić uprzejmie.
W rozmowie używaj komunikatu ” ja „. Pokazuje to Twoje emocje bez oskarżania drugiej osoby a rozmówcy ułatwia zrozumienie jak jego zachowanie na Ciebie wpływa ale nie odbiera mu godności.
Nie wystarczy mówić asertywnie. Ogromne znaczenie ma brzmienie i asertywny wygląd . Utrzymuj z rozmówca pewny ale nie dominujący kontakt wzrokowy, spokojny, zdecydowany ton głosu i otwartą postawę ciała.
Ciało mówi często więcej niż słowa.
Jeśli powiesz coś asertywnego ale zrobisz to ze spuszczoną głową i drżącym głosem nie zabrzmi to wiarygodnie.
Asertywność to nie tylko mówienie. To również uważne słuchanie. Zawsze pozwól innym dokończyć wypowiedź, okaż zrozumienie, parafrazuj.
Anty – asertywne pułapki
Starając się być osobą asertywną bardzo łatwo popełnić błędy w komunikacji.
Unikaj przepraszania za wszystko, ironii i sarkazmu, wchodzenia w rolę ofiary i nadmiernego tłumaczenia się.
Korzyści z asertywności w pracy
Będąc asertywnym pracownikiem uzyskasz większy szacunek ze strony współpracowników i przełożonych. Będziesz lepiej zarządzać czasem i powierzonymi Ci zadaniami, co oznacza mniej stresu i konfliktów. Przez to zdobędziesz większą pewność siebie i poczucie , że masz realny wpływ na sytuację a to ochroni Cię przed wypaleniem zawodowym.
Jak rozwijać asertywność ?
Asertywność można rozwijać tak naprawdę w nieskończoność. Wiele firm oferuje treningi asertywności w ramach szkoleń. W domu na co dzień też możemy ćwiczyć chociażby przez wyobrażanie sobie konkretnych sytuacji i staranie się zachować przy tym w sposób asertywny. Można również notować sytuacje , w których zachowaliśmy się w sposób bardziej lub mniej asertywny, co zadziałało a co warto poprawić.
Asertywność to kluczowa kompetencja w życiu zawodowym. Pozwala budować zdrowe relacje, wyrazić siebie i skutecznie funkcjonować w zespole. Nie chodzi o to by być głośniejszym od innych ale aby mówić własnym głosem spokojnie , stanowczo i z szacunkiem.
Bibliografia
- Król – Fijewska M. Asertywność menadżera. PWE ( 2007 )
- Fensterheim H & Baer J . Nie mów „tak” gdy chcesz powiedzieć „nie”. Książka i wiedza ( 2006 )
- Townend A. Jak doskonalić asertywność. Zysk i S – ka (1996 )
- Gromnicka D. Asertywność w praktyce. Edgard ( 2017 )
- Instytut NSE. Asertywność i skuteczna komunikacja . Łódź ( 2013 )
