Mindfulness i tożsamość – czy uważność pomaga w zrozumieniu siebie?

Data publikacji:

Spis treści

Kim jestem? Dlaczego czuję, jak czuję? – to pytania, które prędzej czy później pojawiają się w każdym z nas. Współczesny świat, pełen informacji, ról społecznych i presji osiągania, utrudnia znalezienie jednoznacznej odpowiedzi. Ale może nie chodzi o to, by znać odpowiedź, tylko by umieć słuchać siebie. I tu właśnie pojawia się mindfulness – praktyka uważności, która może być nie tylko narzędziem redukcji stresu, ale również drogą do zrozumienia własnej tożsamości.

Mindfulness is a type of meditation where you focus on being intensely aware of what you’re sensing and feeling in the moment, without interpretation or judgment. (Inara Prusakova/Dreamstime/TNS)

Czym jest tożsamość?

Tożsamość nie jest jedynie imieniem i nazwiskiem czy miejscem zamieszkania. W psychologii określa się w ten sposób wewnętrzne poczucie „ja” – kim jestem, jakie mam wartości, co mnie wyróżnia i co buduje moje poczucie spójności. Tożsamość zmienia się z czasem, dojrzewa, przechodzi kryzysy i transformacje. Budowanie tożsamości jest jednym z kluczowych zadań rozwojowych, zwłaszcza w okresie dorastania, ale też w dorosłości – kiedy role społeczne się zmieniają, np. przez rodzicielstwo, rozwód, chorobę czy starzenie się.

Wobec tych zmian wiele osób czuje się zagubionych, bo nie wie już, kim są. I właśnie wtedy pomocna może być praktyka uważności.

Czym jest mindfulness?

Mindfulness, czyli uważność, jest umiejętnością bycia obecnym w „tu i teraz” – bez oceniania, analizowania czy uciekania w przeszłość lub przyszłość. Polega na świadomym doświadczaniu tego, co się dzieje w naszym wnętrzu – myślach, emocjach, odczuciach – oraz wokół nas. W kontekście tożsamości oznacza to możliwość obserwowania, kim naprawdę jesteśmy, bez masek, ról i oczekiwań innych.

W jaki sposób mindfulness wspiera zrozumienie siebie?

1. Zwiększa samoświadomość

Uważność zwraca uwagę na to, że nasze myśli i emocje to procesy, a nie definicje siebie. Zamiast mówić „jestem beznadziejny”, uczymy się zauważyć: „mam myśl, że jestem beznadziejny” – co daje dystans i otwiera przestrzeń na refleksję. To ważny krok w budowaniu zdrowej tożsamości.

 2. Pozwala odkrywać wartości

W ciszy, uważności i refleksji mamy szansę zadać sobie pytania: Co jest dla mnie ważne? Co mnie naprawdę porusza? Co wybieram świadomie, a co robię z przyzwyczajenia lub lęku?

Badania pokazują, że osoby praktykujące mindfulness częściej żyją w zgodzie ze swoimi wartościami i rzadziej podążają za oczekiwaniami społecznymi, które nie są spójne z ich „ja”.

 3. Ułatwia radzenie sobie z kryzysem tożsamości

W trudnych momentach (np. utrata pracy, rozstanie, choroba), kiedy tracimy elementy tożsamości, mindfulness może stać się punktem oparcia. Zamiast uciekać przed trudnymi emocjami, uczymy się być z nimi – i słuchać, co chcą nam powiedzieć.

Praktyczne ćwiczenia wspierające tożsamość przez uważność

 1. „Kim jestem?” – ćwiczenie z pytaniami

Usiądź w ciszy i zapisz odpowiedzi na pytania:

  • Kim jestem, gdy nikt nie patrzy?
  • Kiedy czuję się najbardziej sobą?
  • Jakie wartości są dla mnie najważniejsze?
  • Co robię tylko dlatego, że „tak trzeba”?

Nie oceniaj odpowiedzi – potraktuj je jako drogowskazy, nie wyroki.

 2. Medytacja tożsamości

Podczas krótkiej medytacji skup się na swoim oddechu, a następnie zadaj sobie w myślach pytanie: „Co teraz czuję?”, a później: „Czy to jest moje?” – pozwól, by odpowiedzi przychodziły same, bez przymusu.

 3. Dziennik „ja”

Warto zagłębić się w journaling. Polega on na prowadzeniu dziennika, w którym opisuje się nie wydarzenia, lecz refleksje: Kiedy czuję się autentyczny? Jakie maski zakładam i dlaczego? Kto we mnie „mówi” – ja czy inni?

Podsumowanie

Mindfulness jest nie tylko doskonałym sposobem na stres, lecz również drogą do poznania siebie. W świecie pełnym hałasu i oczekiwań uważność pozwala usłyszeć własny głos. Dzięki niej możemy lepiej zrozumieć, kim jesteśmy, co czujemy i czego naprawdę potrzebujemy.

Bibliografia

David, S. (2018). Odwaga bycia sobą. Emocjonalna elastyczność w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.

Kabat-Zinn, J. (2011). Gdziekolwiek jesteś, bądź. Przewodnik uważnego życia. Warszawa: MT Biznes.

Rogala, A. (2020). Mindfulness a kryzys tożsamości u młodych dorosłych. Psychoterapia, 3(194), 41–55.

https://thecollegiatelive.com/wp-content/uploads/2018/10/LIFE-HEALTH-MINDFULNESS-EXERCISES-MYO.jpg

O autorze

Redakcja i zatwierdzenie merytoryczne

Treść zredagowana i zatwierdzona przez Alicję Nowak – założycielkę portalu Higiena Myślenia, psychoedukatorkę i certyfikowaną providerkę TRE®. Z psychologią związana jestem od ponad 20 lat, a od 2024 roku pełnię funkcję wiceprezes Fundacji XXII, której misją jest powszechna psychoedukacja i wspieranie zdrowia psychicznego. Obecnie kończę studia psychologiczne, łącząc doświadczenie praktyczne z naukową wiedzą. W swojej pracy opieram się na podejściach poznawczo-behawioralnych, terapii schematu, teorii poliwagalnej oraz somatycznym podejściu do stylów przywiązania, wierząc w moc łączenia wiedzy naukowej z głębokim doświadczeniem własnego procesu.

Podziel się tym artykułem, jeśli uważasz że jest wartościowy. Udostępniając nasze treści wspierasz psychoedukację :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Kategorie:

Mindfulness i uważność, Zarządzanie emocjami

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.