Maski społeczne – czy jesteśmy inni w różnych sytuacjach i dlaczego?

Data publikacji:

Spis treści

Czy jesteś tą samą osobą w pracy, w domu i w gronie przyjaciół? A może w każdej z tych sytuacji zachowujesz się nieco inaczej, mówisz innym tonem, pokazujesz inną twarz? Jeśli tak – to zupełnie normalne. Takie zachowania nazywamy maskami społecznymi. Jest to umiejętność dopasowania się do różnych ról i oczekiwań, a także element dojrzałości społecznej. Ale gdzie kończy się elastyczność, a zaczyna zagubienie siebie?

Czym są maski społeczne?

Pojęcie „maski” w psychologii społecznej odnosi się do sposobu, w jaki prezentujemy siebie innym – zależnie od sytuacji, oczekiwań otoczenia i naszych własnych celów. To, jak się zachowujemy, mówimy, a nawet jak wyglądamy, jest w dużej mierze dostosowane do kontekstu.

Możemy porównać swoje życie do teatru – odgrywamy różne role na scenach codziennego życia. W pracy jesteśmy profesjonalni i opanowani, w domu – cieplejsi i bardziej swobodni, z kolei wśród znajomych – może bardziej żartobliwi i rozluźnieni. Te różnice są naturalne i potrzebne.

Po co nosimy maski?

Noszenie masek społecznych pełni kilka ważnych funkcji:

  • Chroni prywatność – nie każdy ma dostęp do naszego „prawdziwego ja”.
  • Ułatwia funkcjonowanie w grupie – dostosowujemy się do norm i zasad społecznych.
  • Pomaga budować wizerunek – możemy pokazać się z najlepszej strony w pracy czy nowym środowisku.

Człowiek przez cały czas balansuje między tym, kim jest naprawdę, a tym, kim powinien się wydawać. Nie ma w tym nic złego, o ile nie tracimy z oczu własnej tożsamości.

Rola i tożsamość – jak bardzo jesteśmy elastyczni?

W codziennym życiu odgrywamy wiele ról społecznych: rodzica, pracownika, przyjaciela, dziecka, obywatela. Każda z tych ról wiąże się z określonymi zachowaniami, które często przyjmujemy automatycznie. W psychologii nazywa się to autoprezentacją – świadomym lub nieświadomym kierowaniem wrażeniem, jakie wywieramy na innych.

Potrafimy rozpoznać, czego wymaga dana sytuacja, i dostosować się do niej. To jak zmienianie stroju w zależności od okazji – nie udajemy kogoś innego, po prostu dobieramy odpowiedni „kostium”.

Kiedy maska zaczyna uwierać?

Maski społeczne są potrzebne, jednak możemy stosować je zbyt często. Jeśli za długo tłumimy emocje, ukrywamy prawdziwe potrzeby i gramy role, które są sprzeczne z naszymi wartościami – może dojść do dysonansu wewnętrznego.

Długotrwałe udawanie kogoś innego może prowadzić do stresu, wypalenia, depresji, a nawet kryzysu tożsamości. Szczególnie narażone są osoby, które żyją w środowiskach o wysokim poziomie kontroli społecznej – np. pracownicy korporacji, nauczyciele, osoby publiczne.

Autentyczność a adaptacja – jak znaleźć równowagę?

Nie chodzi o to, by „zrzucić wszystkie maski” i zawsze mówić, co się myśli – mogłoby to doprowadzić do niepotrzebnych konfliktów. Chodzi raczej o to, by być autentycznym w ramach roli, którą pełnimy. Czyli: nie udawać kogoś zupełnie innego, ale pokazywać swoje prawdziwe wartości w sposób dopasowany do sytuacji.

Jak pielęgnować autentyczność?

 Rozpoznaj swoje wartości

Zastanów się, co jest dla Ciebie naprawdę ważne – w relacjach, pracy, życiu codziennym. To pomoże Ci nie zgubić siebie wśród różnych ról.

 Obserwuj swoje emocje

Jeżeli często czujesz się zmęczony, spięty, nieszczery – być może za często nosisz zbyt ciężką maskę.

 Daj sobie przestrzeń na „bycie sobą”

Znajdź osoby i miejsca, gdzie możesz mówić i czuć bez filtra. Takie relacje działają jak psychologiczny wentyl bezpieczeństwa.

 Nie oceniaj siebie za adaptację

Dostosowanie się do sytuacji to nie fałsz – to część bycia społecznym człowiekiem. Problem zaczyna się wtedy, jeżeli adaptacja staje się przymusem, a nie wyborem.

Podsumowanie

Maski społeczne to nie zagrożenie, lecz część naszego życia. Pomagają nam funkcjonować, dostosowywać się i tworzyć relacje. Ważne jest jednak, abyśmy pamiętali, kim jesteśmy pod maską – i nie zatracili siebie w dążeniu do bycia akceptowanym. Bo najbardziej trwałe relacje buduje się nie na grze, lecz na autentycznym spotkaniu.

Bibliografia

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Szcześniak, M., & Tułecka, M. (2017). Autentyczność a dobrostan psychiczny. Psychologia Jakości Życia, 1(14), 35–46.

Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

https://przestrzenholistic.pl/wp-content/uploads/2024/02/iStock-1164668601-scaled.jpg

O autorze

Redakcja i zatwierdzenie merytoryczne

Treść zredagowana i zatwierdzona przez Alicję Nowak – założycielkę portalu Higiena Myślenia, psychoedukatorkę i certyfikowaną providerkę TRE®. Z psychologią związana jestem od ponad 20 lat, a od 2024 roku pełnię funkcję wiceprezes Fundacji XXII, której misją jest powszechna psychoedukacja i wspieranie zdrowia psychicznego. Obecnie kończę studia psychologiczne, łącząc doświadczenie praktyczne z naukową wiedzą. W swojej pracy opieram się na podejściach poznawczo-behawioralnych, terapii schematu, teorii poliwagalnej oraz somatycznym podejściu do stylów przywiązania, wierząc w moc łączenia wiedzy naukowej z głębokim doświadczeniem własnego procesu.

Podziel się tym artykułem, jeśli uważasz że jest wartościowy. Udostępniając nasze treści wspierasz psychoedukację :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Kategorie:

Mechanizmy społeczne, Tożsamość

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.