Krzyk a układ nerwowy dziecka – co dzieje się w mózgu, gdy słyszy podniesiony głos?

Data publikacji:

Spis treści

Dla osób dorosłych krzyk może być wyrazem złości, frustracji, a także „sposobem na dyscyplinę”. Dla dziecka jest to często sygnał zagrożenia, wywołujący silną reakcję emocjonalną i fizjologiczną. Mózg dziecka jest wrażliwy, plastyczny i zależny od otoczenia. Dlatego krzyk – nawet bez przemocy fizycznej – ma ogromny wpóływ na rozwój układu nerwowego dziecka. Co się wtedy dzieje w jego mózgu?

Mózg dziecka i jego rozwój emocjonalny

Układ nerwowy rozwija się do 25. roku życia, a najwięcej procesów ma miejsce w pierwszych latach życia. Szczególnie dynamicznie rozwija się:

  • układ limbiczny (centrum emocji),
  • ciało migdałowate (reakcja strachu i zagrożenia),
  • kora przedczołowa (odpowiedzialna za racjonalne myślenie i kontrolę impulsów).

Problem polega na tym, że u dzieci kora przedczołowa nie jest wystarczająco dojrzała, a ciało migdałowate wystarczająco aktywne. Dlatego dzieci nie potrafią logicznie „przetrawić” krzyku – reagują emocjonalnie i instynktownie, jak na realne niebezpieczeństwo.

Reakcja mózgu dziecka na krzyk

1. Aktywacja ciała migdałowatego

Podczas krzyku aktywuje się ciało migdałowate – jest to struktura w mózgu odpowiedzialna za wykrywanie zagrożeń. Dziecko nie analizuje sytuacji: „Mama jest zdenerwowana, bo się spóźniliśmy” – jego mózg odczytuje ją jako: „coś złego się dzieje – muszę się bronić albo uciekać”.

 2. Wydzielanie hormonów stresu

Mózg reaguje na krzyk poprzez wydzielanie kortyzol i adrenaliny. Ciało dziecka przechodzi wówczas  w tryb walki, ucieczki albo zamrożenia. Obserwujemy wówczas takie reakcje jak przyspieszony oddech i tętno, napinanie mięśni, napięcie w brzuchu lub płacz.

 3. Zakłócenie integracji półkul

W sytuacjach stresowych dziecko traci dostęp do racjonalnego myślenia (kora przedczołowa „wyłącza się”). W tym momencie dominować zaczyna półkula prawa – odpowiedzialna za emocje. Dlatego dziecko podczas krzyku nie uczy się – ono się broni lub zamyka.

Co się dzieje, gdy krzyk się powtarza?

W przypadku, gdy dziecko regularnie słyszy krzyk, jego mózg staje się bardziej czujny. Dziecko może odczuwać ciągłe napięcie układu nerwowego, ma problemy z koncentracją, snem oraz trawieniem, regulacja emocji staje się zaburzona i często dochodzi do nadreaktywności emocjonalnej, która objawia się szybkimi wybuchami złości lub płaczu.

Psycholog Daniel Siegel (2016) określił takie stany jako „mózg alarmowy” – dziecko funkcjonuje tak, jakby stale było w stanie zagrożenia, nawet jeśli realnie nic mu nie grozi.

Długoterminowe konsekwencje krzyku

1.Trudności w relacjach

Dzieci, które często doświadczają krzyku częściej mają problemy z budowaniem relacji opartych na zaufaniu. Poprzez krzyk uczą się, że bliskość oznacza nieprzewidywalność i zagrożenie, co utrwala schematy unikające lub lękowe.

2. Zmiany w strukturze mózgu

Przeprowadzone zostały badania neuroobrazowe (Tomoda i in., 2011), na podstawie których zaobserwowano:

  • zmniejszoną objętość ciała modzelowatego (struktur łączących półkule),
  • zmiany w korze słuchowej,
  • zmniejszoną aktywność w obszarach odpowiedzialnych za przetwarzanie emocji.

3. Obniżona odporność psychiczna

Dzieci, które często doświadczają krzyku, mogą mieć zaburzony obraz poczucia bezpieczeństwa i własnej wartości. W życiu dorosłym może to prowadzić do:

  • problemów z samooceną,
  • lęku przed oceną,
  • nadmiernego napięcia,
  • trudności z kontrolą złości.

Co zamiast krzyku?

1. Zatrzymanie i oddech

Jeśli czujesz, że zaraz wybuchniesz – zrób 10-sekundową pauzę. Przez tą krótką chwilę, mózg powróci do równowagi.

2.Opis emocji zamiast ich wyładowania

Zamiast: „Czy ty nie możesz normalnie?!”,

powiedz: „Jestem bardzo zdenerwowana, bo…” – w taki sposób zbudowany zostanie kontakt, który nie będzie powodował u dziecka niepotrzebnego strachu.

3. Dotyk, bliskość, spojrzenie

Poprzez kontakt fizyczny (ręka na ramieniu, przytulenie) i spokojny przekazujemy dziecku komunikat, że jest bezpieczne i zrozumiane.

Co zrobić jeśli już krzyknęliśmy?

Każdy z nas popełnia błędy, ale warto nauczyć się jak je naprawić. Jeśli już doszło do krzyku:

  • przyznaj się do emocji: „Przepraszam, że na ciebie nakrzyczałam. Byłam zła, ale to nie znaczy, że Ty jesteś zły.”
  • daj przestrzeń dziecku: „Widzę, że cię to przestraszyło. Porozmawiamy, jak się uspokoimy.”
  • wróć do relacji: dziecko potrzebuje nie doskonałości, lecz bliskości i bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Krzyk nie jest tylko hałasem. Jest silnym bodźcem, który uruchamia w mózgu dziecka reakcję alarmową, wpływa na układ nerwowy oraz jego rozwój emocjonalny. Regularny krzyk może doprowadzić do zmiany sposobu, w jaki dziecko postrzega siebie, innych i świat. Na szczęście mózg dziecka jest też elastyczny. Każdy spokojny gest, uważna rozmowa, kontakt pomagają mu się rozwijać w zdrowiu i bezpieczeństwie.

Bibliografia

Musiał, D. (2020). Emocje dziecka i rozwój mózgu. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2016). Grzeczne dziecko. Mózg a zachowanie. Sopot: GWP.

Wójcik, M. (2021). Krzyk jako forma przemocy emocjonalnej – skutki neurobiologiczne. Psychologia Rozwojowa, 3(28), 61–70.

https://mommydraws.pl/wp-content/uploads/2023/04/krzyczenie-na-swoje-dziecko.jpg

O autorze

Redakcja i zatwierdzenie merytoryczne

Treść zredagowana i zatwierdzona przez Alicję Nowak – założycielkę portalu Higiena Myślenia, psychoedukatorkę i certyfikowaną providerkę TRE®. Z psychologią związana jestem od ponad 20 lat, a od 2024 roku pełnię funkcję wiceprezes Fundacji XXII, której misją jest powszechna psychoedukacja i wspieranie zdrowia psychicznego. Obecnie kończę studia psychologiczne, łącząc doświadczenie praktyczne z naukową wiedzą. W swojej pracy opieram się na podejściach poznawczo-behawioralnych, terapii schematu, teorii poliwagalnej oraz somatycznym podejściu do stylów przywiązania, wierząc w moc łączenia wiedzy naukowej z głębokim doświadczeniem własnego procesu.

Podziel się tym artykułem, jeśli uważasz że jest wartościowy. Udostępniając nasze treści wspierasz psychoedukację :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Kategorie:

Dzieci i rodzicielstwo, Neuropsychologia, Stres a mózg

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.