Dlaczego krzyczymy na dzieci i jak to wpływa na ich rozwój emocjonalny?

Data publikacji:

Spis treści

„Ile razy mam ci mówić?!”, „Zaraz się zdenerwuję!”, „Przestań natychmiast!” – wielu rodzicom zdarzyło się podnieść głos na dziecko. Choć większość z nas wie, że krzyk nie jest wychowawczą metodą, w emocjach trudno się powstrzymać. Dlaczego właściwie krzyczymy na dzieci? Co dzieje się wtedy z ich psychiką? I czy można się tego oduczyć?

Dlaczego dorośli krzyczą?

Krzyk zazwyczaj nie wynika ze złej woli, lecz z bezsilności, przemęczenia i braku zasobów emocjonalnych. W sytuacjach stresowych mózg dorosłego reaguje automatycznie: jeśli nie ma dostępu do spokojnych strategii, uruchamia się tryb walki lub ucieczki – czyli często krzyk, irytacja, rozdrażnienie.

Często krzyczymy, gdy:

  • czujemy, że tracimy kontrolę,
  • powtarzamy prośby, które są ignorowane,
  • nie umiemy wyznaczyć granic w spokojny sposób,
  • sami byliśmy wychowywani krzykiem.

Krzyk wydaje się skuteczny „na chwilę”, ale jego długofalowe skutki mogą być poważne.

Jak krzyk wpływa na rozwój dziecka?

 1. Nadmierna aktywacja układu nerwowego

Mózg dziecka odbiera krzyk jako sytuacje zagrożenia. Aktywuje ciało migdałowate podnosi poziom kortyzolu i adrenaliny. Dziecko może reagować:

  • płaczem,
  • wycofaniem,
  • agresją,
  • zamrożeniem.

Jeżeli taka sytuacja powtarza się często, układ nerwowy dziecka może funkcjonować w trybie „ciągłego pogotowia” – co wpływa na problemy ze snem, koncentracją i poczuciem bezpieczeństwa.

 2. Zaniżone poczucie własnej wartości

Dziecko, które często słyszy podniesiony głos, może zacząć wierzyć, że jest „złe”, „niewystarczające” lub „zawsze winne”. Zamiast uczyć się odpowiedzialności za swoje zachowanie, rozwija wstyd i lęk przed oceną.

 3. Powielanie wzorca

Dzieci uczą się sposobu reagowania od dorosłych. Jeżeli krzyk staje się częścią codziennej komunikacji, dziecko może:

  • krzyczeć na rodzeństwo,
  • reagować agresją w sytuacjach frustracji,
  • mieć trudności z konstruktywnym wyrażaniem emocji.

Czy krzyk to forma przemocy?

W świetle współczesnej psychologii krzyk – zwłaszcza powtarzający się, zawierający groźby, wyzwiska czy upokorzenia – jest formą przemocy emocjonalnej. Choć nie zostawia śladów fizycznych, pozostawia głębokie rysy w psychice dziecka. Może w przyszłości prowadzić do:

  • zaburzeń lękowych,
  • trudności w relacjach,
  • niskiej samooceny,
  • nadmiernej uległości lub buntu.

Czy da się wychowywać bez krzyku?

Tak – choć to wymaga pracy nad samoświadomością, regulacją emocji i zmianą nawyków. Oto kilka kroków, które mogą pomóc:

 1. Zatrzymaj się, zanim wybuchniesz

Jeśli czujesz, że za chwilę krzykniesz – wyjdź na chwilę z pokoju, policz do dziesięciu, weź głęboki oddech. Dziecko poczeka minutę, a ty unikniesz żalu.

 2. Nazwij swoje emocje

Powiedz: „Jestem bardzo zdenerwowana, bo…” – zamiast krzyczeć, naucz dziecko, że emocje można wyrażać słowami, a nie krzykiem.

 3. Ustal jasne zasady

Często krzyczymy, bo dzieci „nie słuchają” – ale czy wiedzą, jakie są zasady? Czy są one jasno i spokojnie przekazane? Krzyk jest często efektem frustracji wynikającej z braku skutecznej komunikacji.

 4. Zadbaj o siebie

Przemęczenie, nadmiar obowiązków, brak snu – to wszystko zwiększa prawdopodobieństwo krzyku. Zadbany rodzic = spokojniejszy rodzic. To nie luksus, tylko warunek dobrej relacji z dzieckiem.

Co robić, jeśli już krzyknęłam/em?

Każdemu się zdarza. Najważniejsze, co możesz zrobić po krzyku, to:

  1. Przeprosić – „Przepraszam, że na ciebie krzyknąłem/am. Byłam zdenerwowana, ale to nie twoja wina.”
  2. Nazwać emocje – „Poczułam złość, bo miałam wrażenie, że mnie ignorujesz.”
  3. Zaproponować rozwiązanie – „Spróbujmy ustalić, jak się lepiej dogadać.”
  4. Wyciągnąć wnioski – Co mogę zrobić inaczej następnym razem?

Taka postawa pokazuje dziecku, że każdemu zdarza się popełniać błędy, ale można je naprawiać i budować relacje na nowo.

Podsumowanie

Krzyk jest wyrazem emocjonalnego przeciążenia, a nie metodą wychowawczą. Dzieci nie uczą się z niego szacunku, tylko lęku i wycofania. W dłuższej perspektywie może on zaburzać rozwój emocjonalny, poczucie własnej wartości i relacje społeczne dziecka. Ale dobra wiadomość jest taka, że możemy nauczyć się reagować inaczej – spokojniej, z empatią i asertywnością. Bo dzieci nie potrzebują idealnych rodziców – potrzebują tych, którzy potrafią się zatrzymać, przeprosić i kochać mimo trudnych chwil.

Bibliografia

Faber, A., & Mazlish, E. (2021). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Poznań: Media Rodzina.

Murawska, B. (2019). Agresja dorosłych wobec dzieci – skutki i profilaktyka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Musiał, D. (2020). Regulacja emocji u rodziców i jej wpływ na wychowanie. Psychologia i Wychowanie, 1(12), 17–26.

https://zaradnakobieta.pl/_next/image?url=https:%2F%2Fcdn.zaradnakobieta.pl%2Fstatic%2Flibrary%2Fmedia%2Fimage%2Fzaradna-zdj-dorota-44-1698912729.webp&w=1200&q=75

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.

Metoda Świadomej Sprawczości

Poznaj sposób zarządzania sobą dzięki zrozumieniu 8 imperatywów rozwoju, potrzeb ewolucyjnych i wzorców kulturowych.

Praca 1:1

Bezsenność

Praktyczny Zeszyt Terapeutyczny, który przyswoisz w jeden – dwa wieczory, a następnie będziesz w stanie wprowadzić realną zmianę w swoim życiu stosując Autoterapię Poznawczo Behawioralną Bezsenności.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Podziel się tym artykułem, jeśli uważasz że jest wartościowy. Udostępniając nasze treści wspierasz psychoedukację :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Kategorie:

Dzieci i rodzicielstwo, Zarządzanie emocjami

Więcej kategorii

O czym chcesz dziś dowiedzieć się więcej?

Biologia i psychologia

Jak ewolucyjne mechanizmy i procesy biologiczne kształtują naszą psychikę, sposób myślenia i reakcje na świat.

Emocje i odczuwanie

Mechanizmy, które kształtują nasze emocje, granice i tożsamość, oraz sposoby, w jakie doświadczamy świata i siebie.

Myśli i umysł

Procesy, które stoją za naszym myśleniem, schematami i nawykami, oraz ich wpływ na nasze decyzje i postrzeganie rzeczywistości.

Relacje i społeczeństwo

Dynamika relacji międzyludzkich, od rodzinnych po społeczne, i mechanizmy, które wpływają na nasze zachowania w grupie.

Higiena cyfrowa

Wpływ technologii na naszą psychikę, relacje i emocje oraz mechanizmy zachowań w świecie cyfrowym.

Przewodnik Psychologiczny

Podstawy zrozumienia zaburzeń psychicznych, nurtów terapeutycznych i narzędzi wspierających zdrowie psychiczne.

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów premium do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.

Bezsenność

Praktyczny Zeszyt Terapeutyczny, który przyswoisz w jeden – dwa wieczory, a następnie będziesz w stanie wprowadzić realną zmianę w swoim życiu stosując Autoterapię Poznawczo Behawioralną Bezsenności.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Zeszyt terapeutyczny PDF

Terapia Schematów

Materiały w tym zestawie opracowałam i wybrałam w taki sposób, by prowadziły Cię i wspierały na Twojej drodze do wzmocnienia trybu Zdrowego Dorosłego.

Metoda Świadomej Sprawczości

Poznaj sposób zarządzania sobą dzięki zrozumieniu 8 imperatywów rozwoju, potrzeb ewolucyjnych i wzorców kulturowych.

Praca 1:1