Strona główna » Spis treści » Karta osobistych praw według Charlesa Whitfielda

Karta osobistych praw według Charlesa Whitfielda

W książce „Zadbaj o swoje wewnętrzne dziecko. Wsparcie dla DDA i DDD” Charles Whitfield zamieścił swoją listę osobistych praw. Zapoznanie się z nią może otworzyć oczy na obszary w których sami siebie krzywdzimy i ograniczamy.

Dla osób, które dorastały w dysfunkcyjnym środowisku, częste jest niskie poczucie własnej wartości, sprawczości (wyuczona bezradność) oraz wynikające z nich poczucie posiadana niewielkiej ilości praw osobistych. Zastanowienie się nad tym jakie prawa przyznają sobie inne osoby potrafi sporo namieszać w naszym własnym zestawie ;-).

  1. Mam wiele możliwości wyboru w życiu, wykraczających poza samo przetrwanie (mam prawo wyboru).
  2. Mam prawo odkrywać i poznawać Dziecko w Sobie.
  3. Mam prawo odczuwać żal z powodu tego, czego nie dostałam, a czego potrzebowałam.
  4. Mam prawo odczuwać żal z powodu tego, co otrzymałam, choć nie potrzebowałam lub nie chciałam.
  5. Mam prawo przestrzegać własnych norm i wartości.
  6. Mam prawo mówić „nie” kiedy czuję, że nie jestem gotowa, jest to niebezpieczne lub narusza mój system wartości.
  7. Mam prawo do godności i szacunku.
  8. Mam prawo do podejmowania decyzji.
  9. Mam prawo wyznaczać swoje priorytety i kierować się nimi.
  10. Mam prawo do poszanowania moich potrzeb i pragnień.
  11. Mam prawo zakończyć rozmowę z osobami, które sprawiają, że czuję się poniżona i upokorzona.
  12. Mam prawo nie być odpowiedzialna, za zachowanie, działania, uczucia lub problemy innych.
  13. Mam prawo popełniać błędy i nie muszę być doskonała.
  14. Mam prawo czuć swoje wszystkie uczucia.
  15. Mam prawo być zła na kogoś, kogo kocham.
  16. Mam prawo być sobą, bez poczucia, że nie jestem wystarczająco dobra.
  17. Mam prawo się bać i mówić, że się boję.
  18. Mam prawo doświadczać, a następnie uwalniać się od strachu, poczucia winy i wstydu.
  19. Mam prawo do podejmowania decyzji na podstawie moich uczuć, mojego osądu lub z dowolnego, wybranego dla siebie powodu.
  20. Mam prawo w każdej chwili zmienić zdanie.
  21. Mam prawo do bycia szczęśliwa.
  22. Mam prawo do własnej przestrzeni i czasu.
  23. Mam prawo być zrelaksowaną, swobodną i niepoważną.
  24. Mam prawo się zmieniać i rozwijać.
  25. Mam prawo doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, żeby być lepiej rozumianą.
  26. Mam prawo nawiązywać przyjaźnie i czuć się swobodnie wśród ludzi.
  27. Mam prawo przebywać w środowisku w którym nie występuje przemoc.
  28. Mam prawo być zdrowsza niż ludzie w moim otoczeniu.
  29. Mam prawo o siebie dbać bez względu na wszystko.
  30. Mam prawo opłakiwać rzeczywiste lub grożące straty.
  31. Mam prawo ufać ludziom, którzy zasłużyli na moje zaufanie.
  32. Mam prawo przebaczać sobie i innym.
  33. Mam prawo dawać i otrzymywać bezwarunkową miłość.

Charles Whitfield kończy tą listę osobistych praw pytaniem czy posiadasz już któreś z tych praw? Podobnie jak autor tej listy, głęboko wierzę, że każdemu człowiekowi przysługują wszystkie te prawa, a nawet jeszcze więcej. Proces odzyskiwania siebie i podarowania sobie samemu tych praw jest piękną osobistą drogą ku zdrowemu, pełnemu człowieczeństwu.

Moje poszukiwanie własnych praw osobistych

Dla mnie cały 2019 rok to poznawanie swoich własnych praw i rozpoznawanie ograniczeń, które wyniosłam ze swojego środowiska rodzinnego. W związku z tym budowałam swoją własną listę praw, która była co jakiś czas aktualizowana. Poniżej zachowana, niekompletna lista z 2019 roku. W tamtym czasie były to dla mnie rzeczy bardzo rewolucyjne, dodające mi sił i wyciągające mnie ze szponów wyuczonej bezradności.

Moja osobista karta praw spisana napisana w 2019 roku

Twoja osobista karta praw

Jakie prawa sam/a sobie przyznajesz? Co Ci wolno, a czego nie wolno? Możesz poeksperymentować i spisać swoje własne prawa, poniżej możesz pobrać darmową kartę praw osobistych do własnoręcznego uzupełnienia.

Karta pracy do pobrania na komputer

Inne wpisy na temat DDA i DDD:
Objawy DDA i DDD
Przemoc psychiczna i emocjonalna – przykłady

Rodzinne posiłki, a objawy depresji u dzieci i młodzieży
Zrzucanie napięcia, otrząsanie się z emocji – co to jest TRE ®?
Czy granie w gry jest szkodliwe dla dziecka? Wpływ gier video na dzieci
Dlaczego sięgamy po alkohol pomimo przykrych konsekwencji?

Dzieci, które wychowywały się w domach, gdzie pojawił się problem alkoholowy lub jakikolwiek inny działający dysfunkcyjnie i destrukcyjnie na rodzinę, jako osoby dorosłe napotykają w swoim życiu na wiele kłopotów.

Najczęściej usiłują udowodnić sobie i innym, że mimo wszystko wspaniale sobie radzą, unikają rozmów na trudne tematy, potrafią nieoczekiwanie odciąć się od najbliższych osób, mają problemy w nawiązywaniu głębokich relacji, a w skrajnych przypadkach – zmagają się z depresją i traumą. Tak naprawdę wszystko to wiąże się z tym, że gdzieś w środku wciąż noszą w sobie to małe, zalęknione dziecko, którym trzeba się zaopiekować i wyjaśnić świat emocji na nowo, w całkiem zdrowy i dobry sposób.

Książka „Zadbaj o swoje wewnętrzne dziecko. Wsparcie dla DDA i DDD” dotyczy właśnie tej tematyki. Czytając ją, najprawdopodobniej spojrzysz na siebie w inny sposób i zrozumiesz mechanizmy własnych działań, które są głęboko zakorzenione w przeszłości.

Zamów książkę „Zadbaj o swoje wewnętrzne dziecko” Charles Whitfield w księgarni TaniaKsiążka.pl
(zamawiając z tego linku wspierasz rozwój bloga higienamyslenia.pl)

Źródło:
Charles Whitfield, Zadbaj o swoje wewnętrzne dziecko. Wsparcie dla DDA i DDD, Feeria 2021
Zdjęcie autorstwa Vlad Kutepov, Unsplash