Między rodzicami a dziadkami – jak znaleźć balans w wychowaniu dzieci?

Data publikacji:

Spis treści

Rodzicielstwo jest wyzwaniem pełnym decyzji, emocji i odpowiedzialności. W tym trudnym i wymagającym procesie młodzi rodzice często nie są sami. Mogą liczyć na dziadków, którzy  oferują wsparcie, doświadczenie i nierzadko własne zdanie. Mimo, że taka relacja może być źródłem ogromnej pomocy, bywa też zarzewiem konfliktów. Gdzie kończy się pomoc, a zaczyna ingerencja? Jak znaleźć równowagę pomiędzy rolą rodziców a zaangażowaniem starszego pokolenia?

Rodzice: autonomia i odpowiedzialność

Rodzice są najważniejszymi wychowawcami dziecka. To oni ustalają zasady, odpowiadają za rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny dziecka. Ponoszą za nie odpowiedzialność prawną oraz moralną. Ich podejście do wychowania bywa różne – zależy od wartości, przekonań, stylu życia, ale też od dostępnej wiedzy psychologicznej.

Obecnie rodzicielstwo opiera się na dialogu, szacunku do dziecka, świadomym budowaniu granic i relacji. Tymczasem starsze pokolenia zwykle mają odmienne spojrzenie na dyscyplinę, nagrody czy kary. To naturalne, że między pokoleniami dochodzi do różnic. Istotne jest jednak, aby starać się szanować styl wychowywania rodziców i nie podważać ich autorytetu.

Dziadkowie: skarb pełen doświadczenia

Dziadkowie pełnią bardzo ważną funkcję w życiu dziecka. Ich zaangażowanie w jego życie może być ogromnym wsparciem emocjonalnym i organizacyjnym. Dla dziecka dziadkowie często są symbolem bezpieczeństwa, cierpliwości i miłości bezwarunkowej. Podczas kontaktu dziecka z dziadkami, rozwija się jego tożsamość, budują więzi rodzinne oraz poczucie ciągłości pokoleń.

W codziennym życiu dziadkowie często wspierają młodych rodziców. Odprowadzają wnuki do szkoły, opiekują się nimi podczas nieobecności rodziców, a nawet finansowo wspierają rodzinę. Jest to ogromna wartość, pod warunkiem, że nie próbują wprowadzać swoich zasad bez konsultacji z rodzicami.

Konflikt pokoleń: różne style, te same intencje

Częstym źródłem konfliktów  pomiędzy rodzicami a dziadkami są różnice w podejściu do wychowania. Przykładowo:

  • Rodzice proszą, by nie dawać dziecku słodyczy – dziadkowie uznają to za „przesadę” i nagradzają wnuka czekoladą.
  • Rodzice stosują zasadę „nie bijemy” – dziadek komentuje, że „klaps jeszcze nikomu nie zaszkodził”.
  • Rodzice starają się wspierać samodzielność dziecka – babcia wyręcza wnuczka, twierdząc, że „jest jeszcze za mały”.

Poprzez takie zachowania autorytet rodziców traci za wartości, a dziecko może czuć się zdezorientowane. By zapewnić dziecku zdrowy rozwój, komunikaty wychowawcze powinny być spójne.

Balans: dialog, granice i wdzięczność

Jak wobec tego znaleźć równowagę? Kluczowe są trzy elementy:

1. Otwartość na rozmowę

Rodzice powinni jasno komunikować swoje oczekiwania względem wychowania dziecka – również dziadkom. Szczera rozmowa i wyrażenie swoich oczekiwań może pomóc w zapobieganiu niepotrzebnym konfliktom. Starajmy się nie narzucać nakazów, lecz w taki sposób prowadzić rozmowę, aby dziadkowie czuli, że ich wsparcie jest dla nas ważne. „Chcielibyśmy, żeby nasza córka uczyła się samodzielności. Czy możecie nam w tym pomóc?”

2. Ustalanie granic

Warto od początku ustalić konkretne zasady, np. co dziecko może jeść, ile czasu spędza przy ekranie, jakie metody wychowawcze stosują rodzice. Granice nie mają kojarzyć się negatywnie. Ich wprowadzenie zapewnia poczucie bezpieczeństwa i porządku w relacjach.

3. Docenianie i wdzięczność

Dziadkowie, pomimo odmiennego zdania, zwykle kierują się miłością i chęcią pomocy. Warto okazywać im wdzięczność za wsparcie, mówić o zaufaniu. W ten sposób relacje będą zgodne, a dziadkowie będą czuli się ważni w życiu naszego dziecka.

Wspólna misja

Wychowanie nie powinno skupiać się na rywalizacji o wpływ, lecz na wspólnej trosce o dobro dziecka. Jeżeli zarówno rodzice, jak i dziadkowie kierują się tym celem, różnice mogą stać się źródłem rozwoju, a nie konfliktu. Warto pamiętać, że dziecko nie potrzebuje perfekcyjnych dorosłych – potrzebuje dorosłych, którzy się wspierają.

Bibliografia

Srebnicki, T. (2020). Psychologia wychowawcza dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.

Sroczyński, M. (2018). Rola dziadków w opiece i wychowaniu dzieci – perspektywa pokoleń. W: Studia nad Rodziną, 2(44), 53–67.

Walęcka-Matyja, K. (2015). Dziadkowie w rodzinie – funkcje i znaczenie relacji międzygeneracyjnych. W: M. Tyszkowa (red.), Rodzina w zmieniającym się świecie (s. 89–104). Poznań: Wydawnictwo UAM.

https://i0.wp.com/www.exitdoor.pl/wp-content/uploads/dziadkowie.jpg?resize=640%2C426&ssl=1

O autorze

Redakcja i zatwierdzenie merytoryczne

Treść zredagowana i zatwierdzona przez Alicję Nowak – założycielkę portalu Higiena Myślenia, psychoedukatorkę i certyfikowaną providerkę TRE®. Z psychologią związana jestem od ponad 20 lat, a od 2024 roku pełnię funkcję wiceprezes Fundacji XXII, której misją jest powszechna psychoedukacja i wspieranie zdrowia psychicznego. Obecnie kończę studia psychologiczne, łącząc doświadczenie praktyczne z naukową wiedzą. W swojej pracy opieram się na podejściach poznawczo-behawioralnych, terapii schematu, teorii poliwagalnej oraz somatycznym podejściu do stylów przywiązania, wierząc w moc łączenia wiedzy naukowej z głębokim doświadczeniem własnego procesu.

Podziel się tym artykułem, jeśli uważasz że jest wartościowy. Udostępniając nasze treści wspierasz psychoedukację :-)

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email

Kategorie:

Relacje wielopokoleniowe

Dodatkowe materiały

Skorzystaj z materiałów do autoterapii i wsparcia procesu terapeutycznego lub sięgnij po więcej pracując ze specjalistą.

Zeszyt terapeutyczny PDF

Uleczyć traumę

Droga do uleczenia ran, które zostawiła w Tobie trauma zaczyna się tutaj🌈. 140 stron PDF wyczerpującego, holistycznego przewodnika do odzyskania wewnętrznej harmonii i spokoju.